Digitalizace veřejné správy zlepší vztahy a ušetří čas

Práce právníka mě naučila dobře komunikovat, vše důkladně načasovat, a tím co nejrychleji dosáhnout cíle. Šetřím tím čas. Svůj, ale hlavně všech ostatních. A chci, aby to dělalo i město, které mám rád a chci pro jeho obyvatele jen to nejlepší. Jako správný Pirát jsem připravený bít se za správné věci a vyhrávat. A to se týká i maximální transparentnosti veřejné správy, dohledatelnosti všeho bez výjimky, digitalizace služeb pro veřejnost i co nejpřívětivější komunikace občanů s městským úřadem.
Zkušenosti jsem v tomto oboru sbíral jako krajský zastupitel a předseda výboru pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj.
Automatizace odlehčí úředníkům
Občan = klient a veřejná správa je tady pro něj a nikdy naopak! Vše je ale třeba modernizovat, automatizovat a už získaná data efektivně využívat.
Velkým nedostatkem kvalitního e-Governmentu – správy věcí veřejných za využití moderních elektronických nástrojů – je hlavně to, že velká část veřejnosti netuší, že něco takového pro ně existuje. Třeba Portál občana by mohl být skvělý, ale k dokonalosti mu bohužel pořád něco chybí včetně toho, že lidé často tápou, co vlastně mají hledat. A bez tohoto detailního dopilování a masivní propagace veřejná správa nikdy nebude přívětivější, dostupnější, efektivnější, rychlejší a taky levnější.
Řešení nabízí robotická automatizace procesů (RPA), e-úředník a chytrá apka.
RPA je na rozdíl od lidí neunavitelná. S přehledem zvládá časově náročnou, opakující se a na pravidlech založenou práci. Zautomatizované procesy úředníkům odlehčí od rutiny, a ti můžou využívat svůj skutečný potenciál a věnovat se občanům, o které jde vždy na prvním místě.
Úřad jako samoobsluha, e-shop a bankomat
Samoobslužný a multinfukční e-úředník připomíná klasický bankomat doplněný o kopírku a tiskárnu. Přes přehledný displej vyřešíte fůru věcí, kvůli kterým byste jinak stáli fronty na různých úřadech a odborech. Chytrý stroj váš požadavek vyřeší online na počkání – žádostí počínaje přes platby až po vydání a vytištění příslušných dokumentů, průkazů apod.
Zdigitalizujme úřady tak, aby lidem sloužily podobně jako e-shop. Detailně promyšlený a přátelský platební portál jim umožní, aby snadno a rychle zaplatili poplatky a služby, aniž by museli opustit domov. Podle obce si jednoduše vyberou „produkt“ a uhradí poplatek za psa, svoz odpadů, zájmové aktivity pro děti...
Chytrá mobilní aplikace se všemi veřejnoprávními službami na jednom místě tomu taky hodně pomůže.
Nic z toho ale nepůjde bez masivní propagace a osvěty. Jen tak se lidé dozvědí, že pro ně existují podané ruce, díky kterým vyřeší spoustu věcí z klidu domova.
Je nejvyšší čas, aby se výrazně zlepšil vztah samosprávy a široké veřejnosti napříč generacemi. Digitalizace je k tomu skvělý prostředek. Tak pro to pojďme společně něco udělat!